Grupa LOTOS S.A. - Zintegrowany Raport Roczny 2012
Interesariusze
{GRI 4.15.}
W Strategii społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej LOTOS 2012-2015 wskazaliśmy trzy kluczowe grupy naszych interesariuszy. Każda z nich jest przez nas uwzględniana w procesach decyzyjnych, w wyniku których wywieramy rzeczywisty lub potencjalny wpływ na ich przedstawicieli. Staramy się budować pozytywne relacje z nimi wszystkimi, mimo że skala i charakter tego wpływu oraz adresowanych wobec nas oczekiwań są różne.
Poszczególne grupy interesariuszy zostały przez nas wyłonione w toku prac nad Strategią społecznej odpowiedzialności podjętych w 2011 r. Wtedy też uwzględniliśmy ich reprezentację w procesie konsultacji założeń naszych celów strategicznych w obszarze społecznej odpowiedzialności. W toku realizacji Strategii dokonujemy okresowej ewaluacji poszczególnych projektów społecznych m.in. poprzez badanie opinii beneficjentów naszych działań.
{GRI 4.14.}
W celu odpowiedzialnego i zgodnego z oczekiwaniami budowania relacji z poszczególnymi grupami interesariuszy wykorzystujemy zróżnicowany zasób metod i narzędzi komunikacji. O wadze, jaką przykładamy do doskonalenia praktyk komunikacyjnych, świadczy poświęcenie przez nas miejsca tym zagadnieniom także w obowiązującym od 2013 r. Kodeksie etyki.
Skuteczna komunikacja, ukierunkowana na zrozumienie stawianych celów i powierzanych zadań, ma kluczowy wpływ na efektywność naszej pracy. Staramy się, aby zasady przepływu informacji w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS były czytelne i dokładnie określone. W relacjach między pracownikami cenimy nastawienie na porozumienie i współdziałanie, przejawiające się otwartością i profesjonalizmem w komunikacji oraz aktywnym poszukiwaniem informacji zwrotnych. Odpowiadamy na zgłaszane propozycje usprawnienia komunikacji wewnętrznej, a także doskonalimy umiejętności interpersonalne pracowników. Stawiamy sobie za cel również odpowiedzialne i otwarte komunikowanie z zewnętrznymi partnerami, z poszanowaniem ich dobrego imienia i podjętych zobowiązań.
Źródło: Kodeks etyki Grupy Kapitałowej LOTOS
{GRI 4.16.}
Wybrane narzędzia i metody budowania w 2012 r. relacji z interesariuszami
GŁÓWNE KATEGORIE INTERESARIUSZY | FORMY ZARZĄDZANIA RELACJAMI | ISTOTNE ZMIANY W RELACJI DO 2011 R. |
---|---|---|
Pracownicy | Spotkania bezpośrednie, platforma intranetowa, kioski intranetowe, serwis mobilny, gazeta wewnętrzna, szkolenia, badanie opinii. | Wprowadziliśmy serwis intranetowy na urządzenia mobilne oraz uruchomiliśmy intranet w języku angielskim w celu zapewnienia dostępu do bieżących informacji pracownikom spółek działających w Norwegii i na Litwie. Dążyliśmy także do rozwoju systemu konsultacji społecznych w ramach całej grupy kapitałowej. |
Społeczności lokalne | Programy i akcje społeczne, serwis internetowy, badanie opinii, spotkania konsultacyjne z przedstawicielami społeczności. | Rozwijaliśmy komunikację w serwisach społecznościach Facebook i YouTube poprzez stworzenie odpowiednich profili korporacyjnych. Stworzyliśmy sekcję poświęconą zrównoważonemu rozwojowi w serwisie internetowym. |
Organizacje pozarządowe | Spotkania bezpośrednie, programy społeczne, serwis internetowy, raport roczny, badanie opinii. | Zostaliśmy partnerem Forum Inicjowania Rozwoju – innowacyjnej platformy współpracy trzech sektorów na Pomorzu. Przeprowadziliśmy warsztaty CSR we współpracy z wyspecjalizowaną organizacją pozarządową. |
Uczestnicy rynku kapitałowego | Raporty bieżące i okresowe, raport roczny, spotkania bezpośrednie, konferencje, telekonferencje, serwis internetowy, Dzień analityka i inwestora. | Rozbudowaliśmy oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w raporcie rocznym oraz sekcję Ład korporacyjny w profilu inwestorskim w serwisie internetowym o kwestie etyki w biznesie i działań podejmowanych w ramach Programu etycznego. |
Administracja publiczna | Raport roczny, lobbing, spotkania bezpośrednie, konferencje. | Aktywnie uczestniczyliśmy w procesie konsultacyjnym i legislacyjnym w Polsce i Unii Europejskiej w zakresie regulacji dotyczących sektora energii. |
Klienci | Infolinia, serwis internetowy, informacje udostępniane poprzez produkty, kontakt bezpośredni, akcje społeczne poprzez program lojalnościowy, badania satysfakcji. | Wprowadziliśmy jednolity model badania satysfakcji klientów grupy kapitałowej. Ujednoliciliśmy także proces reklamacyjny. Opracowaliśmy projekt wdrożenia systemu zarządzania kontaktami z klientami, umożliwiającego ustalenie syntetycznych wskaźników ich obsługi. |